jaguar
Jaguar
Historie
Historie značky Jaguar se začala psát v roce 1922, kdy hlavní představitel automobilky, William Lyons a Williem Walmsley založili firmu Swallow Sidecars specializovanou na výrobu motocyklových sajdkár. V roce 1927 se výroba rozšířila o výrobu speciálních karoserií pro anglické vozy např. Austin Seven a menší vozidla Morris a Standard. V té době se výrobní linka přesunula z Blackpoolu do továrny v Coventry, kde funguje dodnes. Williamu Lyonsovi se však pouhá výroba karoserií nezamlouvala, a tak se dohodl se společnostmi Standard Motor Company na výrobě šasi a motoru.
Tak se v roce 1931 na Londýnském autosaloně představuje model SS. Vznikla dvě kupé SS 1 a SS 2, které svými neobyčejnými tvary uchvacovala laiky i odborníky. Nízké vozidlo s dlouhou karoserií bylo přitom velice levné a kvalitně zpracované. Dobový tisk očekával cenu alespoň 1000 liber, ale SS (zkratka slov Swallow Sidecars) stál pouhých 300 liber. V roce 1933 byla modelová řada rozšířena o provedení Tourer. Nejen že to byl první kabriolet na základě kupé SS, ale také to byl první vůz značky, který vstoupil na závodní pole. V závodě Alpin Trial získal prvenství a rozšířil tak popularitu i na kontinentální Evropu. Nabízely se taky modely Saloon a Tourer modelu SSII. Byly to první limuzíny značky. Pojmenování Jaguar bylo poprvé použito v roce 1935. Označení SS Jaguar nesla čtyřdveřová verze modelu SS dodávaná buď s 1½ litrovým, 2½ litrovým a od roku 1937 také s 3½ litrovým motorem. V roce 1934 opustil firmu Lyonsův partner a jeden ze zakladatelů firmy William Walmsley.
[editovat] II. světová válka–1953
Za války se již firma Jaguar (název SS byl po válce nepřijatelný) jako mnoho jiných automobilek zabývala výrobou pro vojenské účely. Vyrobilo se pře 10 000 sajdkár a firma pracovala i v leteckém průmyslu, kde získala mnoho užitečných zkušeností. Právě proto bylo několikrát bombardováno i Coventry. Po konci války byl celý evropský automobilový průmysl ve velkých problémech. Ve Velké Británii byl nedostatek oceli a cizí měny, a tak se musela co nejrychleji rozběhnout výroba a prodej. Nejsnažším dočasným řešením bylo nabízet předválečné modely (tento postup ostatně volila většina evropských automobilek). Proto se do roku 1949 prodávaly modely s motory s objemy od 1½ do 3½ litru, po válce označované jako Mark IV.
Přesto se ale musel objevit nový vůz a tím se stal model Mark V. Ten se od svých předválečných předchůdců lišil jen světlomety zapuštěnými do karoserie. Změna nastala až v roce 1951, kdy se začal prodávat model Mk VII, který byl zaměřen především na americký trh. Tento model mimo jiné poháněl znamenitý motor XK, který byl použit i pro sportovní model XK 120. Označení Mark VI nebylo u Jaguaru nikdy použito, jelikož toto označení používaly vozy Bentley. Výměnou předního dvoudílného skla za jednodílné panoramatické vznikl z modelu Mk VII model Mark VIII. Ten se od svého předchůdce lišil ještě dvoubarevným lakem.
Byla zapotřebí i výroba nového motoru a podvozku. Nový řadový šestiválec XK s novým podvozkem bylo nutné nějak využít a vzhledem k tomu, že značka neměla žádný skutečný sportovní vůz, bylo rozhodnuto, že bude postaven, aby dělal reklamu společnosti.
Výsledkem se stal model XK 120. Původně bylo plánováno byl vyrobit jen několik set kusů pro závodní účely, ale brzy se z něj stal velmi úspěšný sportovní vůz. Velice tím značku proslavil, protože splňoval všechny typické znaky Jaguaru. Prodalo se kolem 30 000 vozů. V roce 1950 vznikl model XK 120C také nazývaný C-type. Tento vůz dosáhl mnoha úspěchů ve 24h závodech v Le Mans.
[editovat] 1953–1979
Brzy po uvedení modelu XK 120C se objevil ještě revolučnější a úspěšnější automobil Jaguar D-type. Ten navázal na úspěchy svého předchůdce. Jeho aerodynamická karoserie se nechala inspirovat tvary z leteckého průmyslu. Vůz dosahoval rychlosti až 170 mph (225 km/h).
V roce 1958 se začal prodávat model Mk IX. Ten se od svých předchůdců, modelů Mk VII a Mk VIII lišil pouze vnitřními mechanismy. V roce 1955 se představil první jaguar se samonosnou karoserií označovaný jako Jaguar 2,4, který byl později přejmenován na MkI. Tento model byl později zastíněn jeho slavnějším nástupcem, typem Mk II. Od svého předchůdce se po stránce designu příliš nelišil, ale byla modernizováno technické řešení. Během deseti let výroby od roku 1959 do roku 1969 se prodalo přes 90 000 exemplářů. Od roku 1961 se prodával velký luxusní sedan Mk X, který měl jasně konkurovat americkým vozům na jejich domácím trhu. Dalším podobným vozem byl model S-Type. Ten převzal přední část z modelu Mk II a záď vozu pocházela z modelu Mk X.
Z modelu D-type vzniknul nejslavnější vůz značky a možná i na světě - Jaguar E-type. Neobyčejně krásný vůz s aerodynamickými tvary karoserie dokázal jet rychlostí až 225 km/h a stal se tak nejrychlejším sériově vyráběným vozem své doby[1]. Jeho nástupcem se stal typ XJS. Ten se zprvu netěšil příliš velké oblibě a byl považován za nečestného nástupce legendárního E-type. Až s postupem let začala obliba vozu vzrůstat a nakonec se vůz stal vyhledávaným sportovním vozem 70. let. Dalším významným vozem byla limuzína Jaguar XJ6. Ten se vyznačoval vysokou mírou luxusu za nízkou cenu. Díky skvělým jízdním vlastnostem se stal velice úspěšným luxusním sedanem a vytyčil směr vývoje budoucích automobilů této značky. V roce 1960 Jaguar koupil společnost Daimler.
[editovat] 1979–1996
Do funkce generálního ředitele byl jmenován John Egan. V té době byl zaznamenán pokles kvality zpracování, na které byli zákazníci Jaguaru zvyklí. Eganovi, který také působil ve společnostech General Motors, Triumph nebo British Leylend Group se úkolu zhostil na výbornou. Rozšířila se nabídka ve Spojených státech, zlepšila se kvalita a automobilka tím velice profitovala.
V 70. letech začala ropná krize a tak Jaguar představil nový motor V12 s novými hlavami válců. V roce 1984 byly akcie společnosti nabídnuty na burze a podařilo se jí tak dosáhnout významného rozšíření a rozvoje podnikatelských aktivit. Vznikl společný podnik s názvem JaguarSport, který produkoval modely XJ220 a XJR-15. Kvůli špatnému směnnému kurzu a čím dál tím těžším obchodním podmínkám byla odsouhlasena spolupráce s některými z velkých společností. Tak byla v roce 1989 společnost Jaguar odkoupena nadnárodním koncernem Ford.
[editovat] 1996–současnost
V roce 1996 svět oslavoval 100 let automobilismu. Modelem Daimler Century společnost oslavila sto let od založení Daimler Motor Company, což byla nejstarší automobilka v Británii. V tomto roce se také přestal vyrábět model XJS. O rok později v roce 1997 si Jaguar připomenul 75 let od založení Williemem Lyonsem a Williemem Walmsleym. Nejnovějšími modely jsou modely X-type, S-Type, XF a nejnovější sportovní vůz Jaguar XK. V současnosti automobilka velice strádá. Nejen že prodělává velké množství peňez, kvůli čemuž ji koncern Ford, který automobilku Jaguar vlastnil od roku 1989, prodal indické firmě Tata, ale také čelí kritice za „nudný“ a nezajímavý design svých vozů. Jako reakci na tyto problémy vzniknul sportovní vůz XK uhánějící maximální rychlostí až 250 km/h.
[editovat] Závodní historie
Prvním modelem značky, který vstoupil do závodů byl také úplně prvním vyráběným vozem model SS I. V roce 1933 nastoupily v závodě Alpin Trial 3 vozy SS Tourer ve kterém získaly první místo v kategorii družstev. Prvním velmi slavným závodním automobilem byl model XK 120C (C-type), který v roce 1951, těsně po svém uvedení zvítězil v 24hodinovém závodě v Le Mans. Vítězství si zopakoval i v roce 1953. Jeho nástupcem se stal model D-type. Ten předčil svého předchůdce a od roku 1954 do roku 1957 vítězil ve dvaceti čtyř hodinových závodech Le Mans či Daytona. V roce 2000 vstoupil Jaguar do formule 1, ve které ovšem moc dlouho nevydržel. Po čtyřech letech ze soutěže odstoupil.
[editovat] Historické modely
- SS I (1931–1936)
- SS II (1932–1936)
- SS 90 (1935)
- SS Jaguar 100 (1936–1940)
- SS Jaguar 1 1/2 Litre - 2 1/2 Litre - 3 1/2 Litre (1935–1949)
- Jaguar MkV (1948–1951)
- Jaguar XK 120/140/150 (1948–1961)
- Jaguar Mk VII/Mk VIII/Mk IX (1950–1961)
- Jaguar XKSS (1957)
- Jaguar MkII (1959–1967)
- Jaguar E-type (1961–1975)
- Jaguar MkX (1961–1970)
- Jaguar S-Type (1963–1969)
- Jaguar 420 (1966–1969)
- Jaguar XJ Series I - III (1968–1992)
- Jaguar XJS (1975–1996)
- Jaguar XJ40 (1986–1994)
- Jaguar XJ (1994–2002)
- Jaguar XJ220 (1991–1994)
[editovat] Současné modely
- Jaguar X-type (od 2001)
- Jaguar XF (od 2008)
- Jaguar XJ (od 2003)
- Jaguar XK (od 2005)
- Jaguar S-Type (od 1998)